O neznámych ľuďoch si často vytvárame dojem podľa toho, ako sú oblečení. A na prvý dojem máme šancu ozaj iba raz. Milí poľovníci, myslite na to aj v týchto časoch, keď do prírody vyráža za relaxom viac bežných obyvateľov, detí a turistov, ktorí vám môžu skrížiť cestu v revíri.

Prezentácia tradícií vedie k získavaniu verejnosti, aj keď je teraz menej príležitostí.
Prezentácia tradícií vedie k získavaniu verejnosti, aj keď je teraz menej príležitostí.
Zdroj: Pavol ĎÏurčo

“Možno som staromódny, hoci mám len 28 rokov, možno len naivný, ale poľovník je v mojom ponímaní obrazom vždy upraveného, čisto oblečeného človeka s klobúkom na hlave. Skrátka, ako lesník Václav Straka z filmu Pod jezevčí skálou. Preto s nevôľou sledujem, ako sa mení vizuálny obraz poľovníkov a poľovníčok," vyslovil sa nedávno Vladimír Fraňo, poľovník z Bánoviec nad Bebravou.

Vladimír Fraňo
Vladimír Fraňo
Zdroj: Archív VF

Krútil hlavou nad obrázkovými reklamami v časopise, ktoré prezentujú poľovníka ako novodobého lovca v maskáčových nohaviciach, ktorý má síce zelené tričko, ale s 3D motívom, napríklad slona. “A celé to zaklincuje šiltovka s logom značky cez celé čelo, ideálne s oranžovou výšivkou!” vraví sklamane. Nepáči sa mu, keď slovenskí poľovníci uprednostňujú módu zo zahraničia pred domácou poľovníckou etiketou. Keď na spoločných poľovačkách vída poľovníkov v maskáčoch s flintami na pravom pleci, so šiltovkami alebo kapucňami na hlave.

“Je zrejmé, že takýto poľovník si po úspešnom love nezaloží zálomok za klobúk,” konštatuje ironicky. “Snažíme sa verejnosť presvedčiť, že poľovníctvo je viac ako len lov zveri. No aký názor si urobí, keď vidí v televízii, na sociálnych sieťach alebo aj v časopise takúto reklamu na poľovníka? Nakreslí o pár rokov dieťa v základnej škole poľovníka ako vojaka s uloveným jeleňom?” zamýšľa sa V. Fraňo.

MODERNE I TRADIČNE

Poľovnícke zvyky si cení a vyzýva k ich dodžiavaniu aj Lýdia Miartuš, ktorá desať rokov spolupracovala v Bruseli s Európskou federáciou pre poľovníctvo a ochranu prírody pri EÚ (FACE). A sama ide príkladom.

Lýdia Miartuš
Lýdia Miartuš
Zdroj: Archív LM

„Na Slovensku je silná tradícia nosenia poľovníckych klobúkov. Keď som prišla na zasadnutie generálneho zhromaždenia FACE v slávnostnom poľovníckom oblečení s klobúkom, dostávala som samé komplimenty. Ja zásadne nosím slovenské značky, snažím sa tak prezentovať našich výrobcov. Ich produkty sú z kvalitných materiálov, vkusne ušité a, samozrejme, majú moderný dizajn. Je úžasné, keď sa spája modernosť s tradíciou!” ...

Celý článok nájdete v č. 3/2021 mesačníka Poľovníctvo a rybárstvo