„Obdobie zimy sa vyznačuje monochromatickými farbami, napríklad odtieňmi modrej. V prostredí s malou škálou farieb ľahšie vyniknú tvary. Tento efekt možno zjemniť teplejším farebným filtrom alebo naopak jednofarebnosť zosilniť napríklad naskrutkovaním modrého filtra na objektív,“ vysvetľuje skúsený fotograf prírody Peter Fodor. Jeho fotky oslovujú srdcia divákov a rady isto padnú na úžitok začínajúcim fotografom prírody. V týchto mesiacoch fotograf vonku častejšie pracuje pod zamračenou oblohou. Podľa Petra Fodora však existujú metódy, ako do fotiek dostať život. Odporúča vyskúšať si osvetlenie témy odraznými doskami alebo nastaviť blesk tak, aby nepotláčal prirodzenú atmosféru.

zimné makro
zimné makro
Zdroj: Peter Fodor

Vyberáme zopár tipov a rád, s ktorými sa Peter Fodor podelil s čitateľmi mesačníka POĽOVNÍCTVO A RYBÁRSTVO:

Osvetlenie

Odrazové dosky si možno vyrobiť z kartónu veľkosti A4 alebo A3. Kartón zabaľte do alufólie alebo naň prilepte biely papier. Odrazové dosky umiestnené vedľa objektu a nasmerované na najsvetlejšiu časť okolia - väčšinou na oblohu, vrhajú odrazené svetlo na objekt. V prípade silného slnečného žiarenia ju môžete zasa postaviť do cesty svetlu a zatienenie objektu zabráni ostrým kontrastom. Je vhodné, aby druhá strana odrazovej dosky bola zabalená do poťahu zlatej farby. Alufólia dodá fotke studenšie a zlatý obal pre zmenu teplejšie farby. Takýto výrobok postavíte hoci aj do trávy, stačí ho trochu ohnúť. Keď som nemal po ruke odrazovú dosku, použil som jednoduchý biely papier alebo biely kus odevu. V núdzi poslúži aj alufólia z čokolády.

V zajatí ľadu: Dlhotrvajúce teploty pod nulou, vietor a veľké kvapky z vĺn vodnej nádrže vytvorili majstrovské dielo.
V zajatí ľadu: Dlhotrvajúce teploty pod nulou, vietor a veľké kvapky z vĺn vodnej nádrže vytvorili majstrovské dielo.
Zdroj: Peter Fodor

Statív

Odporúčam model s vymeniteľnou koncovkou nôh. Kovové špice na nohách statívu sa zídu pri fotení na ľade. Bez nich aj jemné ťuknutie posunie statív a pokazí dokonale nastavený motív. Keďže pracujete s makroobjektívom a zachytávate jemné detaily, i pri slabom pohybe strácate objekt z hľadáčika. Nemusíte sa však nevyhnutne pohybovať po zamrznutej hladine rieky či jazera, pekné kompozície nájdete aj v obyčajnej mláke. Pri fotení na ľade dobre poslúži stredný stĺp statívu. Pri kvalitných statívoch túto ich časť môžete vymontovať, zasunúť späť hlavou dolu alebo primontovať zboku. So skloneným fotoaparátom nasmerovaným na zem sa k objektu záujmu dostanete veľmi blízko a fotky budú ostré ako britva.

zimné makro
zimné makro
Zdroj: Peter Fodor

Cit v prstoch

V extrémne chladných podmienkach treba rátať s obmedzenou funkčnosťou výbavy, so slabším výkonom batérií a s tuhnutím prstov. Výsledok však bude stáť za to. Ja aj v tomto čase používam maskovacie rukavice určené na teplejšie obdobie roka. Nechránia síce tak dokonale pred chladom ako zimné rukavice, majú však istý účinok a najmä neobmedzujú pohyb prstov.

Snežienky
Snežienky
Zdroj: Peter Fodor

Prvé kvietky

Keby sa tuhé mrazy skončili a príroda sa začala zobúdzať skôr, nezúfajte. Predjarie sa nesie v znamení snežienok. Okrem toho, že sú mimoriadne fotogenické, rastú v lesoch v čase, keď lístie nevrhá na zem rušivé tiene a svetlo je jemné, vyrovnané. Tieto milé kvietky sa však vyskytujú väčšinou v húfoch, čo začínajúceho fotografa zvádza pobehovať od jednej rastlinky k druhej. Lepšie je vybrať si jeden exemplár a preskúmať ho zo všetkých uhlov. Vyhnete sa tak aj pošliapaniu okolitého rastlinstva. Prídite na lokalitu radšej s predstihom a vyberte si rastlinky, na ktoré sa budete koncentrovať, podľa možnosti na kraji húfu. Rátajte so smerom svetla a že s pohybom slnka sa mení aj pozadie.