Štátne Lesy TANAPu sa venujú otázke ekoduktov v podhorí. Leitmotívom je však skôr informácia o ich žalostnom nedostatku, hoci práve ony by mohli zvrátiť nepriaznivé čísla. Kým od marca 2010 do februára 2011 Štátne lesy TANAP-u evidovali 34 prípadov zrazenej zveri, o desať rokov neskôr sa počet vyšplhal už na 95, pričom len rok predtým sme zaznamenali „rekord“ – kusov.

V rámci kompetenčného územia Správy TANAP-u za ostatných päť rokov uhynulo medveďov pod kolesami dopravných prostriedkov. Čísla určite nie sú konečné, mnohé zvieratá sa po zrážke s následkami vážnych zranení pasujú hodiny či dni, kým skonajú, alebo kým k nim príde smrť ako priateľ v podobe šelmy, pre ktorú sú ľahkou korisťou.
Zver cez cestu jednoducho prejsť musí, preto sú bezpečným riešením ekodukty. Na jeden sme sa boli pozrieť (vidíte aj na snímkach) a zistili sme, že štvornohí obyvatelia Tatier ho využívajú. Čerstvý sneh odhalil stopovanie vlka, ktorý sa zrejme vybral za jelenčaťom, ale i ďalšie stopy vlkov a diviakov. Malo by ich byť viac.

Ekodukt na diaľnici D2.
Ekodukt na diaľnici D2.
Zdroj: archív

Prinášame krátku informáciu o zelených mostoch.
DIAĽNICA: Zver prevádza jeden ekodukt pri obci Jánovce a druhý medzi Štrbou a Lučivnou. Diaľničiari už v úseku D1 pod TANAP-om neuvažujú s dobudovaním ďalších zelených mostov. Tatranským živočíchom by pomohol ďalší najmä v okolí obce Hybe.
ŽELEZNICE: Výrazne má pomôcť plánovaný železničný ekodukt pri obci Lučivná, ktorý by mal vytvoriť migračnú trasu na Nízke Tatry s už existujúcim diaľničným ekoduktom medzi Štrbou a Lučivnou. Železnice však zatiaľ na úsek trate Litovský Mikuláš – Poprad – Tatry peniaze nemajú, preto nevedia odhadnúť termín realizácie.
CESTY II. TRIEDY: Suverénne najhoršia situácia je na komunikácii z Popradu na Starý Smokovec (II/534), na ktorej by ekodukt pomohol najviac. Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja, v ktorej gescii je i táto komunikácia, však momentálne neuvažuje o vybudovaní mostu pre zver. V okolí Popradu cestári pracujú aspoň na priepustoch, ktoré majú pomôcť migrácii drobnej zveri. Osadili aj optické plašiče a na našu urgenciu značku „zver“. Mnohí šoféri však nedodržujú ani povinnú 90-ku, riešením by podľa zoológa Štátnych lesov TANAP-u Jozefa Hyblera boli skôr čidlá umiestnené pri ceste, ktoré by vodičom signalizovali pohyb v okolitom lese či poli.
Čo môže urobiť každý z nás: Hlavne v tme sa nenechajme zlákať na svižnú jazdu. Tá sa neraz stáva osudným práve v tom čase aktívnej zveri. No niekedy, žiaľ, i posádke vozidla! Zdroj: Štátne lesy TANAPu